Goodbye Holland - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu Goodbye Holland - Reisverslag uit Dresden, Duitsland van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu

Goodbye Holland

Door: Kirsten en Henk

Blijf op de hoogte en volg Henk en Kirsten

22 April 2013 | Duitsland, Dresden

Dat was dan alweer dag 1. Vanochtend vertrokken we vanuit Friesland. Hoewel we natuurlijk heel blij zijn dat het avontuur begonnen is, valt afscheid nemen toch wel zwaar. We zijn helemaal naar Bremen gebracht door Kirsten haar ouders. Vanuit daar vertrokken we met de trein naar Dresden. Mitfahrgelegenheit.de bleek toch niet zo'n goedkope 'liftsite' als we dachten. Een vrouw waarmee we contact hadden probeerde ons voor dezelfde reis uit te buiten. We moesten haar dertig euro per persoon betalen en omdat de tassen te groot waren en ze niet nog iemand mee zou kunnen nemen, moesten wij de andere plaats ook betalen, zodat zij gratis door kon rijden naar Praag. Nee, daar gingen wij natuurlijk niet mee akkoord. Ze wilde ons niet eens vijf kilometer vanaf de snelweg afzetten. 'Ik kan jullie alleen bij een benzinepomp langs de kant van de snelweg afzetten', was haar antwoord. Fijn. Op de site van de Deutsche Bahn vonden we een ticket voor twee personen voor 42 euro (een stoptrein is twee keer zo goedkoop als een sneltrein).

Met alle inentingen in ons lichaam en de visums in ons paspoort, hadden we vrijdag nog even een Champagne-momentje: Kirsten heeft twee dagen voor ons vertrek de bevestiging gekregen dat haar diploma is gehaald. Dat kon niet beter. Ze mag zich nu Bachelor of Arts noemen. Ook heeft Henk zijn auto vrijdagochtend verkocht. Die hebben we voorlopig toch niet nodig. De treinreis is zeer vlot verlopen, ondanks de zes uren die we erover hebben gedaan, inclusief het overstappen. En.. jullie zullen het waarschijnlijk nog wel vaker horen, de wereld is soms best klein. We zijn de eerste bekende alweer tegen gekomen. In Hannover zat Kirsten praktisch naast een OUD studiegenoot. Door een kleine miscalculering stapten we in Dresden bij het verkeerde station uit. Dat werd drie kwartier lopen in plaats van vijf minuten. Ach, zo konden we onze schoenen en tassen in ieder geval goed testen.

Onze eerste overnachting hebben we geboekt via Weekendjeweg.nl (mede mogelijk gemaakt door Sander en Aleha). Het hotel bleek onze hele reservering echter niet in hun bestand te hebben staan. Gelukkig waren ze zeer behulpzaam aan de balie en mogen we alles morgenochtend uitzoeken met Weekendjeweg.nl. Natuurlijk moesten we de Creditcardgegevens wel achterlaten, just in case. Ondertussen hebben verschillende van onze vrienden een weddenschap staan. Zij zetten in op het aantal maanden die wij in het buitenland blijven. Er is één iemand bij die verwacht dat wij na vier maanden terugkomen en er is ook iemand bij die verwacht dat wij er 24 maanden over doen om weer terug te keren naar Nederland. Er zijn een aantal bij die hun tien euro op dertien, veertien of vijftien maanden hebben gezet. Wij zijn hard aan het denken wie wij de overwinning gunnen. Degene die ons na vier maanden al laat terugkomen, is zijn of haar geld naar alle waarschijnlijkheid wel kwijt. Wij hopen niet dat wij ons Work & Holiday visum voor Australië voor niets hebben aangeschaft. En er zijn natuurlijk nog veel emigranten die wij gaan bezoeken. De 100-jarige man in Canada wacht op ons.

Morgen bezoeken wij de eerste emigrant, daarna gaan wij twee dagen naar Berlijn. De foto's volgen.

• 22 April 2013 - 08:03

Harry En Jappie De Jong:

Hallo Henk en Kirsten .Dus de reis is begonnen geweldig he .Kisten gefeliciteerd met het behalen van haar diploma .een hele mooie reis toe gewenst .groetjes Harry en Jappie toi toi

• 22 April 2013 - 08:11

Martje:

Jullie zijn er dus meteen middenin gevallen met de oplichters, foute boekingen enzovoorts. Dan weten jullie maar meteen hoe dat is. Jullie hebben het in ieder geval goed opgelost.
    Ik hoop voor jullie dat degene die op 24 maanden heeft gewed gaat winnen. Ik gun het jullie van harte. Heel veel plezier lieve Henk en Kirsten. Veel succes, en vooral: geniet van elke dag! Liefs Martje

• 22 April 2013 - 11:53

Paul:

Hé toppers, eindelijk on the road. Bij deze wens ik jullie een fantastische ervaring cq reis.

• 22 April 2013 - 20:15

Rob En Afke:

Hallo Kirsten en Henk,
    Eindelijk is het dus zo ver. We hadden jullie nog een kaartje willen sturen, maar dat is er ff bij gebleven, dus bij deze: Een heeeeeele fijne reis, geniet er van. Pas goed op elkaar en op jullie gezondheid. We gaan jullie helemaal volgen en hopelijk tot 1 1/2 à 2 jaar. We hebben er alle vertrouwen in.
    Liefs: Rob en Afke

• 22 April 2013 - 21:28

Marian:

Eindelijk vertrokken. ook ik heb mij aangemeld voor de mailinglijst.Een hele onderneming. Petje af.
    succes met deze reis.

• 22 April 2013 - 23:17

Henk En Kirsten :

Inmiddels alweer in Berlijn aangekomen en weer wifi tot onze beschikking. En dus tijd om te reageren. Bedankt voor de felicitatie. Kirsten is er erg blij mee. Ze heeft zelf de ogen al dicht, dus gaat het wat moeilijk. We hebben vandaag weer heel wat kilometers afgelegd. Morgen gaan we de stad bekijken. 24 maanden is wel heel lang, Martje.. Ik weet niet of ik dat volhoud. Reis je dan een stuk mee? Bedankt, rest, we gaan er zeker van genieten en we doen ons best geen verkeerde dingen te eten, haha. Rob en Afke, wij sturen jullie wel een kaartje. Waar die weg komt is nog een verrassing. Groeten Henk en Kirsten.

• 23 April 2013 - 19:16

Geert & Hennie Veen:

Wij wensen jullie een heel goeie reis.

• 24 April 2013 - 05:32

Rosanne:

Succes met de reis! En wat een gedoe meteen alweer met reserveringen, etc...klinkt wel bekend:) ik hoop dat de rest van de reis soepeler verloopt. Ik zal jullie hier met veel belangstelling volgen en hoop jullie ook hier in canada te zien!
    Rosanne

• 25 April 2013 - 20:10

Erik Veentjer:

Ennuh.. Denk erom Kneh!!!!!!!!!! Onze afspraak............... De baard laten staan, en lang haar kweken!

• 26 April 2013 - 09:50

Rina:

Hallo Henk en Kirsten
    Een fijne wereldreis toegewenst! En ik wilde even laten weten, dat je 100 jarige in Canada ondertussen 101 jaar geworden is.
    Houdoe

• 26 April 2013 - 21:35

Henk En Kirsten :

Die baard is inmiddels 2mm. Houd de foto's in de gaten, Erik. Bedankt Geert en Hennie Veen en Rosanne. De rest loopt tot nu toe erg soepel. We vertrekken morgen alweer naar Riga. Van harte gefeliciteerd Rina, wat een leeftijd. Als wij in Canada aankomen dus zelfs 102. Fantastisch!