Nog twee weken.. - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu Nog twee weken.. - Reisverslag uit Groningen, Nederland van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu

Nog twee weken..

Door: Henk Vondeling

Blijf op de hoogte en volg Henk en Kirsten

03 April 2013 | Nederland, Groningen

Hier zitten wij dan in ons appartementje in Groningen. Nog twee weken kunnen wij genieten van onze huurwoning. Daarna zijn wij officieel Nederlandse burgers zonder vaste woon- en verblijfplaats. Dat klinkt goed.

Aan de vooravond van de ongeveer anderhalf jaar durende wereldreis die wij gaan maken, zijn wij druk met de voorbereidingen bezig. Zo zijn alle visums binnen, is onze route zo goed als klaar en heb ik een voedselvergiftiging gehad. Dat vond ik ook wel een mooie voorbereiding op Azië. Wat nog geregeld moet worden is de reisverzekering, niet geheel onbelangrijk. Ook is onze auto en een deel van ons interieur verkocht. En op 9 april worden wij ingeënt. Wat cruciaal is, is het diploma van Kirsten. Zij moet haar afstudeeronderzoek en nog één toets halen. Daar hangt onze vertrekdatum een beetje van af. Wat wel al vast staat, is ons verblijf in Vilnius (hoofdstad Litouwen) eind april. Vanaf dan is onze reis gepland tot in Peking. Voor de rest zijn wij niet gebonden aan vaste reistijden.

Tijdens de reis zullen wij vijf werelddelen en emigranten bezoeken. Wij verzorgen voor verschillende uitgeverijen van ongeveer veertig kranten interviews met emigranten die voorheen in hun verspreidingsgebied woonden. Deze personen interviewen wij onder andere over waarom zij destijds vertrokken naar het buitenland, wat zij hier deden en wat zij nu doen. Leven zij bijvoorbeeld hun droom? Wij hebben tot op heden ongeveer 125 inzendingen binnen gekregen. Daarvan zullen wij ongeveer 60 tot 70 emigranten bezoeken. Wij vertrekken oostwaarts, tegen de klok in. Via Duitsland, Polen en de Baltische Staten komen wij aan in Sint Petersburg. Een paar dagen later stappen wij in Moskou op de trein (Trans Mongolië Express naar Peking), waarna wij in China naar beneden reizen. Het zal dus alsmaar warmer worden en wij zullen dan ook een winter overslaan. Na China bezoeken wij Laos, Thailand, Maleisië, Singapore en Indonesië. Vanuit daar vliegen wij naar Australië. Daar hopen wij een paar maanden te werken om de rest van de reis bij elkaar te verdienen. De vluchten naar Nieuw Zeeland en die daarna naar Argentinië zijn erg duur. In Zuid Amerika reizen wij door Argentinië, Brazilië, Bolivia, Peru, Ecuador, Colombia, Venezuela, Curacuao, Panama, Costa Rica, Nicaragua, Honduras, Guatemala en Mexico. In de Verenigde Staten van Amerika zullen wij van Los Angeles via een aantal National Parks, mooie steden en Route 66 naar New York reizen. Wij zullen dan Canada nog bezoeken voordat wij weer naar huis terugkeren. Dan, na twee weken pauze, zullen wij nog een ronde door Europa maken. Hoe dat er precies uit gaat zien is nog niet bekend. Dat hangt af van het aantal inzendingen die wij nog binnen krijgen.

Wij kregen laatst nog een inzending binnen van een familielid van een emigrant uit Canada. Lennart van Dijk is 100 jaar. We zullen hem bijna als laatste bezoeken voordat wij weer in Europa aankomen. Ook verheug ik mij erg op Australië, waar verschillende familieleden van mij wonen. En waar het voortdurend lekker warm is. Voor nu moeten wij het nog even doen op een stoel, achter het raam en met de kachel op 21 graden. We laten snel weer van ons horen.

Ons eerste bezoek brengen wij aan Willem Spanjers. Hij woont in Belgern, Duitsland.

• 09 April 2013 - 23:07

Ank Dijkhuizen:

We hebben ons opgegeven voor de mailinglist en wensen jullie veel succes op de wereldreis! Vooral ook veel plezier samen!! Groetjes van Jan en Ank Dijkhuizen, Veldhoven

• 09 April 2013 - 23:32

Marianne:

Heel veel succes met jullie wereldreis. Groetjes Marianne Adams

• 10 April 2013 - 01:10

Tina Fledderus:

Ik heb ons aangemeld voor de mailing list. Groeten unit Australie :)

• 10 April 2013 - 01:28

Troelala:

Heel veel plezier. Maak er een onvergetelijke reis van!

• 10 April 2013 - 07:41

Hennie Van Hees:

Hi.

Ik wens jullie een hele goede reis naar alle landen die jullie gaan bezoeken.

Ik lees ook in jullie verslag welke landen en mis daar Zuid Afrika ik begrijp dus daaruit dat
    ZA niet behoord tot jullie bezoek.

Groetjes
    Hennie

• 10 April 2013 - 08:09

Liesbeth Anzinger :

Veel succes met de reis, ik hoop dat het goed gaat lukken.
    Groeten uit Oostenrijk

• 10 April 2013 - 08:16

Harry En Jappie De Jong:

Heel spannend allemaal he ,Het is een hele onderneming .Goed van jullie dat jullie het nu doen ,later komt het er niet meer van .Wij wensen jullie een hele goede reis toe ,met heel weinig ups en downs maar die zeker ook komen .Van uit Donkerbroek wensen wij jullie een hele mooie en onvergetelijke reis toe .groetjes Harry en Jappie de Jong .

• 10 April 2013 - 11:09

Henk En Kirsten :

Hartelijk bedankt allemaal. Het komt nu echt dichtbij. We hebben er erg veel zin in. Wat betreft Afrika. Backpacken door Afrika is voor ons vrijwel onmogelijk. We proberen, ondanks de grote reis, de kosten te drukken. In Afrika heb je voor bijna tot elk land een visum nodig, een duur visum. De prijzen hiervan lopen soms op tot wel tweehonderd euro per land. Dat wordt lastig. Wij hopen ooit naar Zuid Afrika te kunnen reizen en de verhalen alsnog te kunnen maken.

Groeten Henk en Kirsten

• 10 April 2013 - 12:49

Blain:

Ook vanaf deze kant al een goed begin gewenst en zal zeker alle verslagen volgen en hoor het wel wanneer je in Thailand aankomt.
    Gr R

• 10 April 2013 - 15:14

Maria Hendriks:

Klinkt ontzettend spannend allemaal, een hele fijne tijd en succes. Ik zal jullie zeker blijven volgen vanuit Valkenswaard en begrijp dat het nog een lange tijd zal duren voor jullie eventueel Noorwegen bezoeken. Geniet van deze droom/werk/reis!

• 10 April 2013 - 16:06

Loek:

Ook ik heb me aangemeld voor de mailinglist.
    Ik wens jullie een heel goede reis, pas goed op elkaar en op jezelf en wie weet tot ziens in www.lamagaudie.nl !!

• 10 April 2013 - 16:14

Hetty Van Leeuwen:

Heel veel succes met jullie reis!

• 10 April 2013 - 16:25

Elly En Thomas Schilders:

een hele goeie reis samen. Geniet ervan en haal eruit wat er te halen valt. Dit overkomt je maar een keer in je leven. We gaan jullie zeker volgen en zijn zeer benieuwd naar de verslagen. good luck

• 10 April 2013 - 20:40

THera Van Den Heuvel:

Henk en Kirsten,
    Heel veel reisplezier toegewenst! geweldig dat jullie dit gaan doen, je bent jong en je wilt wat, grandioos. ik zal jullie blijven volgen via de nieuwsbrieven. Groeten, Thera

• 10 April 2013 - 21:53

Bertus/Mary Linde:

Henk en Kirsten,

een hele onderneming. We wensen jullie veel reis plezier. Fijne ontmoetingen .
    We zullen jullie zeker volgen en de verslagen lezen.
    groeten uit Koekange

• 11 April 2013 - 00:27

Marcel De Breet:

Nogmaals heel veel plezier! Ik ben eigenlijk stikjaloers!!! Ha ha ha! Nou, doe onze dochter maar de groeten!!!

• 11 April 2013 - 00:27

Marcel De Breet:

• 15 April 2013 - 15:08

A C .Tijssen :

Ik wens julli een hele fijne reis toe .en hoop dat alles volgen plan mag verlopen,
    en doe ze de groeten in Canada.
    Heel veel succes

• 15 April 2013 - 17:01

M.biemans:

Een hele fijne en gezellige reis en dat alles goed verloopt
    maak er wat van !!!
    groetjes

• 17 April 2013 - 00:48

Trudy:

Een hele fijne reis...... Heb me aangemeld dus blijft op de hoogte... Ben ook erg benieuwd of het lukt bij herma

• 20 April 2013 - 19:23

Remmelt:

Henk en Kirsten, ik las in de Nieuwe Ooststellingwerver dat jullie als eerste naar Dresden gaan om daar Nederlanders te bezoeken. Onze dochter woont daar inmiddels ook al weer 12 jaar. Het is een prachtige stad. Geniet ervan.

• 22 April 2013 - 23:02

Henk En Kirsten :

Goedenavond allemaal,

Bedankt voor alle leuke berichtjes. Wij zijn inmiddels op reis, zoals jullie hebben kunnen lezen. Remmelt, wij hebben uw dochter helaas niet kunnen bezoeken. Dat was te kort dag. Wij komen echter aan het eind van de reis nog een keer in de buurt. Misschien is het een idee om uw dochter dan ook te bezoeken. Zou u mij kunnen mailen? henkvondeling1@gmail.com. Alvast bedankt.