Kauai, Hawaii - Reisverslag uit Lihue, Verenigde Staten van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu Kauai, Hawaii - Reisverslag uit Lihue, Verenigde Staten van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu

Kauai, Hawaii

Door: Henk en Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Henk en Kirsten

19 September 2015 | Verenigde Staten, Lihue

Welcome to the Garden Island stond in de aankomsthal van Kauai. Iedereen, zelfs bewoners van andere Hawaiaanse eilanden, noemen dit het mooiste eiland van de staat. Wij hebben er net een 35 minuten vlucht op zitten, waar tijdens we opstegen, eten en drinken aan boord kregen (allemaal bij de prijs inbegrepen) en snel ons afval weg konden gooien om ons vervolgens weer klaar te maken voor het landen. Hawaiian Airlines beviel ons wel. Aangekomen op de airport van Lihue, haalden wij onze huurauto op. We werden opgepikt met een shuttle van Alamo, het goedkoopste verhuurbedrijf, om ons bij de pick up af te zetten. We betaalden en we konden meteen wegrijden. We zaten ongeveer een uur na het opstijgen weer in de auto en we konden meteen van het mooie eiland genieten. Dat deden we dan ook. We reden naar Waimea (elk eiland heeft een plaats met deze naam), een Canyon waar je veel mooie watervallen, cliffs en uitzichtpunten kunt bekijken. We schrokken een beetje van het weer, want er hingen veel regenwolken boven de prachtige bergformaties, waardoor het uitzicht niet optimaal was. We kenden deze cliffs en bergen wel van films en televisie, maar op beeld waren ze altijd mooi groen. We hoopten op wat mooier weer. We hadden genoeg tijd. We verbleven drie dagen op het eiland en alles was eigenlijk dichtbij. Kauai is vrij klein. In een uur ben je vanuit Lihue op de plaats van bestemming. Er is geen weg rond het eiland door de bergformaties. Het is een halve maan.

Brr, brr, beep, beep, pieeeep, pieeeep, ging het op de radio. Ineens deed een monotone stem een verhaal. Dit is een waarschuwing aan iedereen op het eiland. Er valt hevige regen in de bergen. Als je je op lagere gronden begeeft, moet je je nu verplaatsen naar een hoger gelegen gebied, ging de stem door. Flashflooding gebeurt veel in het gebied. Op dat moment reden wij net de canyon uit. Dat is goed ook, want een flashflood, een vloedstroom aan regenwater neemt alles mee wat in de weg staat. We zagen die middag op internet een filmpje genomen door een drone. Drie jongens zaten op een waterval. Het leek redelijk mooi weer, maar op een gegeven moment nam de waterstroom toe. De jongen bovenop in het midden van de waterval kon zich nog net staande houden. Het filmpje liet zien hoe de jongen weg probeerde te komen, maar dat dat niet meer lukte. Hij moest zich steeds steeds beter vasthouden totdat de waterstroom te hard werd en hij van de ongeveer vijftien meter hoge waterval werd afgespoeld. De jongen was een tijdje zoek, maar hij is gelukkig levend terug gevonden.

We bekeken het weer na eenmaal ingecheckt te zijn. Het leek niet al te goed met een orkaan (hurricaneseason) op een afstand van 3000 miles (erg ver weg), die regen onze kant op stuurde. Toen we de volgende dag opstonden en we zagen veel blauwe lucht besloten we dan ook maar meteen een vlucht in een vliegtuigje te boeken, om het eiland van boven te bekijken. Zo konden we de bergformaties goed bekijken. Er was, ondanks de het hoogseizoen nog plek. We zagen erg mooie dingen en de ervaren piloot vloog ons naar de meest onbereikbare punten. Deze vlucht van Airventures was elke dollar waard. De piloot maakte zelfs nog een extra rondje van een kwartier. Geweldig. De regen had veel aarde weggespoeld, waardoor de oceaan bruin kleurde. De piloot ziet dat naar eigen zeggen na elke regenbui. Hij zei ook dat het eiland langzaam de oceaan inspoelt. Over honderd jaar zou het eiland Kauai niet meer bestaan, zei hij. Dat is een grote teleurstelling, want het is het mooiste eiland van allemaal.

Het was de volgende ochtend weer mooi weer, dus besloten we meteen maar nog een tour te doen. Wederom bekeken we het gebergte , maar dit keer vanuit een boot. De Napali Coast is de naam van de kustlijn. Erg indrukwekkend. Er zwommen dolfijnen met ons mee en we hebben op deze manier het hele eiland goed bekeken. De laatste dag hebben we de andere kant van het eiland bekeken met de auto. We kwamen voornamelijk veel leuke straatjes tegen in Hanalei en we bekeken een paar watervallen. Trails zijn op dit eiland wel te lopen, maar het is te gevaarlijk in dit seizoen. Ze waren helaas allemaal afgesloten.

We gaan snel door naam het volgende verhaal. Tot over een paar dagen.

Groeten Henk en Kirsten

• 19 September 2015 - 08:18

Martje:

Wat klinkt dat weer goed! Geniet ervan!

• 30 September 2015 - 07:48

Henk En Kirsten :