Oahu, Hawaii - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu Oahu, Hawaii - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Henk en Kirsten - WaarBenJij.nu

Oahu, Hawaii

Door: Henk en Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Henk en Kirsten

15 September 2015 | Verenigde Staten, Honolulu

Na bijna tien uren in het vliegtuig te hebben gezeten, kwamen we aan in Honolulu. We vertrokken op 1 september om 18u vanuit Sydney en 1 september, weer vroeg in de ochtend, rond 7u kwamen we aan. We beleven de dag nog een keer. Hawaii, met onze grote backpacks weer op onze rug liepen we rond op het vliegveld, op zoek naar een bus. We hadden expres geen auto gehuurd omdat het openbaar vervoer in Honolulu erg goed is. Dat bleek, want na een tijdje mochten we met de bus voor 2,50 per persoon. We werden in Waikiki Beach afgezet, want daar ligt ons hostel. We liepen er zo tegenaan, hij ligt op 1 minuten van het wereldberoemde strand. Onze tassen lieten we achter in de receptie, want inchecken mocht pas om 15u. Tijd voor een ontbijt. In Aloha, een leuk lunchcafé was plek. Het is hoogseizoen en erg druk in Waikiki.
Een monsterontbijt werd voor ons op tafel gezet. Kirsten drie mega pannenkoeken met maple sirup en Henk een hamburger.. Zo’n grote had hij nog nooit gezien. De cola was een halve liter, als het niet meer was. We voelden ons erg welkom in The United States of America.
Na wat rond wandelen en foto’s maken, en voornamelijk erg moe zijn van de lange reis.. waren we blij dat we eindelijk in mochten checken. We deden die dag dan ook niet veel meer dan uitrusten en ’s avonds het gezellige centrum verkennen. De volgende ochtend haalden we onze huurauto op in dezelfde straat als waar ons hostel zit. De economy car was verhuurd, maar omdat we die besteld hadden kregen we een upgrade voor dezelfde prijs. We scheurden letterlijk na enkele minuten weg in een Chevrolet Camero V8, niet verkeerd. We reden die dag naar Hanauma Bay. Hoewel het erg wennen was om na meer dan twee jaar weer aan de rechter kant van de weg te rijden, ging alles goed. De bay was ook echt fantastisch, een baai vol koraal, helder water en een erg mooi strand. Als het eerste punt al zo mooi is, zegt dat waarschijnlijk veel over de rest. We besloten die dag een klein rondje te maken. We zwommen een tijdje in Hanauma Bay en reden daarna naar door de bergen terug naar ons hostel. De auto werd geparkeerd bij het hostel voor vijf dollar per dag.

Op de tweede autodag reden we naar de Kualoa ranch, een boerderij waar veel films zijn opgenomen. Daaronder vallen wel vijftig topfilms, waaronder 51st Dates, Jurassic Park, Pearl Harbor, Tears of the Sun, Godzilla en King Kong. Wij waren benieuwd. We zagen een hele mooie vallei, omringd door mooie bergen met nerven. Deze bergen zijn mooi groen. Dat komt door de regen.. en wat denk je? Het regende die dag ook. Jammer genoeg konden wij de bergtoppen niet helemaal zien, maar dat was niet anders. Er stond bij elke precieze locatie een bord met welke film er opgenomen was.

We reden tussen de voetsporen van Godzilla door en we mochten even op de foto met het Jurassic Park bord. Erg leuk. We reden terug door de Waimea Valley. Een erg mooie route. Onderweg kwamen we nog een strand tegen waar de schildpadden tegen de avond gaan slapen, maar helaas zagen we er geen één. Dat doen we dus maar op een volgend eiland.

Aan Honolulu vast ligt een uitgewerkte vulkaan, de Diamond Head. De volgende ochtend ging ons eerste ritje daar naartoe. Het is te ver om te lopen, helemaal met een temperatuur van boven de dertig graden. Je kunt tot aan in de krater rijden. Vanaf daar gaat een wandeling via een trap en een tunnel naar het uitkijkpunt dat uitkijkt over Honolulu en de krater.

Ook in Honolulu ligt een mooie waterval, de Manoa Falls. Er gaat een mooie wandeling naartoe. Na een minuut komt er een mooie vallei met allemaal begroeide bomen tevoorschijn, echt fantastisch. Zie de foto’s. De hele route is mooi en de waterval eigenlijk net iets te groot voor de foto’s, maar dat maakt niet uit.

Na deze mooie wandeling gingen we naar het bekende Pearl City, waaraan de Pearl Harbor grenst. Deze haven bezit niet alleen een monument voor de Arizona, ook liggen er nog andere wrakstukken. Voor elke boot is tevens een bord geplaatst met waar de welke boot lag en hoeveel mariniers er zijn omgekomen. In totaal 2400 man. Ongelofelijk. Wij hadden pech die dag, want net voordat wij naar het monument van de U.S.S Arizona mochten varen, kwam er een storm opzetten. Alle toers werden afgezegd voor die dag. We vlogen de volgende dag al vroeg naar het volgende eiland, Kauai. We zetten alles op alles om de haven wel te het monument toch te bekijken, want je bent als het ware niet op Oahu geweest als je Pearl Harbor niet hebt gezien. Het lukte de volgende dag op het nippertje. We reden er met de bus naartoe, omdat we de auto al weer ingeleverd hadden. Dat is gelukkig op alle andere eilanden anders, waar we een auto hebben vanaf het moment dat we landen tot en met de volgende vlucht. We kwamen om 8:00 uur bij de haven aan. We regelden meteen kaartjes, want er is een wachtrij en je bent verplicht om van te voren een film te kijken over de geschiedenis, wat ook een half uur in beslag neemt. Al met al waren we om 11:00 uur klaar en waren we aan het wachten op de bus voor het de haven. Er kwam een shuttle langs die ons vertelde dat de bus nog wel een tijdje zou duren. Hij nam ons mee en zette ons voor precies de goede gate af. Er stond een rij om u tegen te zeggen. Na een uur waren we eindelijk door de douane heen. We hadden vervolgens nog ongeveer een kwartier voor we mochten boarden. We hadden ongeveer een half uur in de lucht om uit te rusten. Tot op het mooiste garden eiland van Hawaii.

Groeten Henk en Kirsten